RECENZIJA: The Wheel of Time (sezona 1, 2021)

Vjerojatno najrazvikaniji televizijski projekt godine, ako ne i desetljeća, je Amazonova adaptacija Gospodara prstenova, serija koja bi, prema nekim procjenama, mogla imati budžet od preko milijardu dolara i kao takva razbiti sve dosadašnje rekorde. Tako ambiciozni pothvat, za kojeg se očekuje da bi trebao biti nova Igra prijestolja, je prilično velik zalogaj čak i za studio koji iza sebe jednu od financijski najmoćnijih korporacija na svijetu. Stoga ne čudi što je Amazon prije njega pokrenuo seriju koji bi se, zbog slične teme i žanra, mogla nazvati svojevrsnom probom za Gospodara prstenova. Riječ je o Wheel of Time, odnosno Kolu vremena, adaptaciji istoimene popularne serije fantasy romana Roberta Jordana, također poznate po svojoj epskoj širini koja se ogleda u tome da se sastoji od čak 14 romana, te da je Jordan nije uspio završiti za života te je posljednja tri romana napisao Brad Sanderson. Budžet za novu seriju je navodno iznosio oko 80 milijuna US$, što u usporedbi s Gospodarom prstenova izgleda kao sitniš, ali je riječ tek o prvoj sezona koja se sastoji od relativno skromnih osam jednosatnih epizoda.

Radnja prve sezone se okvirno temelji na Oku svijeta („The Eye of the World”), prvom romanu iz serije. Smještena je u fiktivni svijet tri i pol milenija nakon apokaliptičnog rata u kojem su sile Svjetla porazile Mračnog, ali istovremeno izazvale destrukciju kojom je okončano prosperiretno i napredno Doba legendi. Svijet se koliko-toliko oporavio, ali u njemu je tehnologija na razini srednjeg vijeka, a magiju, odnosno Prvu moć, koriste isključivo žene koje pripadaju čarobnjačkom redu Aes Sedai. Jedna od njih je Moraine (Rosamund Pike) koja, zajedno sa svojim vjernim zaštitnikom a’Lanom (Daniel Henney) dolazi u oblast Dvije Rijeke gdje bi se mogao nalaziti Preporođeni Zmaj, za koje proročanstvo tvrdi da bi mogao svijet spasiti od Mračnog ali ga isto tako i uništiti. Toga je, po svemu sudeći, svjestan i Mračni koji je na tamošnje selo poslao armije čudovišnih troloka. Oni otimaju lokalnu „Mudrost” (iscjeliteljicu) Nynaeve (Zoe Robbins), dok Moraine okuplja četvero preživjelih – Randa (Josha Stradowski), Perrina (Marcus Rutherford), Mata (Barney Harris) i Egwene (Madeleine Madden) – kako bi ih odvela na dugo i opasno putovanje do Bijelog tornja, sjedište Aes Sedai.

Serija je, barem što se tradicionalnih parametara tiče, doživjela uspjeh. Imala je rekordnu gledanost na matičnom streaming servisu Amazon Prime, a i kritike su uglavnom bile pozitivne. S druge strane, malen ali prilično glasan dio fanova Jordanovog opusa je protiv serije digao kuku i motiku smatrajući da su producenti, u nastojanju da Jordanovo djelo učine pristupačnijim običnoj publici načinili previše drastične primjene. Ti fanovi će, dakako, činiti manjinu, i to iz prozaičnog razloga da je malo onih koji su prije gledanja pročitali desetak tisuća stranica originalnog teksta zbog kojih, na primjer, Tolkienov Gospodar prstenova u usporedbi izgleda kao džepna knjižica koja se može pročitati za vrijeme vožnje prigradskim autobusom. Obični gledatelji će, s druge strane, seriju daleko prije uspoređivati s Igrom prijestolja. I takva usporedba na kraju ipak nije dobra za The Wheel of Time.

Visoki budžet se u seriji uglavnom vidi. Jordanov fiktivni svijet je prilično dojmljivo rekonstruiran uz pomoć lokacija u nekoliko evropskih zemalja (uključujući Hrvatsku) kao i obilno korištenje CGI-ja. Velika pažnja je pružena kostimografiji, pogotovo kada je riječ o Aes Sedai, odnosno različitim frakcijama koje čine taj red. Gradovi i naselja su napravljeni na način da svaki od njih ima određen karakter. Scena bitke s trolocima na početku je dobro napravljena, dok se to ne može reći za scenu bitke na kraju sezone, u kojoj dosta toga nema taktičkog smisla.

Glumačka ekipa je, s druge strane, poslovično dobra. Rosamund Pike je izvrsna u ulozi Moraine, lika koji predstavlja tradicionalnog mentora, ali uz iskazivanje majčinskih kvaliteta mora biti i sklona spletkama. Njen lik, također, mora držati emocije pod kontrolom, a što je za Pike stvorilo dodatni glumački izazov, koji je dobro savldaan. Daniel Henney je također dobar u ulozi njenog zaštitnika, a isto se može reći i za ostatak uglavnom mlade glumačke ekipe koja čini družiu.

Glumački trud je, s druge strane, u dosta navrata obezvrijeđen s traljavim scenarijem koji je The Wheel of Time nastojao učiniti previše sličnim ne samo Igri prijestolja, nego i drugim „cool” serijama fantasy žanra. I u tome se, također, išlo drugim pravcem od Jordanovog teksta. Tako su, na primjer, potencijalni Zmajevi od adolescenata u književnom predlošku pretvoreni u odrasle muškarce i žene, te su stvoreni prilično iritantni ljubavni trokuti i slični podzapleti koju seriju čine previše „sapunastom”. Također je bilo i intervencija u smjeru današnje „političke korektnosti”, kako po pitanju rasne različitosti, tako i promoviranju alternativnih životnih stilova, pa je tako Moraine prilično neuvjerljivo uvaljena u lezbijsku vezu s Syuan Sanche, predvodnicom Aes Sedai koju tumači Sophie Okonedo. Mnogo ozbiljniji problem serije je loša montaža, zbog koje se mnogi događaji odvijaju prebrzo, konfuzno ili na način koji stvara ozbiljne rupe u zapletu. Neki od problema serije, doduše, nisu isključivo krivica producenata. Snimanje je bilo prekinuto zbog pandemije COVID-19 i lockdowna, a kada je ponovno započelo, set je napustio Barney Harris, zbog čijeg odsustva je i njegov lik nestao iz serije. No, čak i uz takve izgovore, dojam je da je ova serija mogla biti mnogo bolja. Moguće je da u sljedećim sezonama Wheel of Time bude dosta bolja, ali ovo dosad bi moglo biti ozbiljno upozorenje za tvorce Gospodara prstenova.

THE WHEEL OF TIME

uloge: Rosamund Pike, Daniel Henney, Zoe Robbins, Madeleine Madden, Josha Stradowski, Marcus Rutherford, Barney Harris

kreator: Rafe Jenkins