RETRO-RECENZIJA: Bojno polje: Zemlja (Battlefield Earth, 2000)

Carsenti, Michael Byrne
 glazba: Elia Cmiral
 scenarij: Corey Mandell & J.D. Shapiro (po romanu L. Rona Hubbarda)
 rezija: Roger Christian
 proizvodnja: Morgan Creek/Franchise, SAD, 2000.
 trajanje: 117'

Bojno polje: Zemlja je u naše videoteke došao bez neke velike pompe, iako je svojevremeno izazvao dosta pažnje. Doduše, ne iz onih razloga koji bi tvorcima tog filma bili dragi. Iako je temeljen na romanu L. Rona Hubbarda iz 1980. godine, jednoj od najprodavanijih SF-knjiga svih vremena (i svojevremeno izdanoj na ovim prostorima), malo tko je očekivao da će ikada biti snimljen. Razlog nije toliko u samom tekstu, koliko autoru koji je najpoznatji kao osnivač Scijentološke crkve, kontroverzne organizacije koja je posljednjih nekoliko godina postala jednom od najmoćnijih holivudskih lobija. Popularni glumac John Travolta je jedan od njenih najzagriženijih članova, a istovremeno i veliki fan romana kojeg je već godinama pokušavao prenijeti na veliko platno. To mu je prije par godina uspjelo, ali su rezultati bili katastrofalni. Kao malo koji film prije toga, Bojno polje: Zemlja je provučeno kroz kritičarski “topli zec”, publika je ostala van kina, a na kraju su se Travolta, Christian i društvo mogli podičiti i sa sedam “Zlatnih malina”.

Radnja filma se odvija 3000. godine. Planet Zemlja je već nekih tisuću godina okupiran od strane Psychloa, rase vanzemaljaca koja pljačka prirodne resurse (uglavnom zlato) te šačicu preživjelih pripadnika ljudske vrste drži kao roblje. Postoji nekoliko enklava gdje ljudi žive u slobodi, ali to samo u krajevima pogođenim radijacijom, koja je za Psychloe smrtonosna. Iz jedne od tih enklava izlazi mladi Johnnie Goodboy Tyler (Pepper) kako bi istraživao svijet. Njega zarobljavaju Psychloi, čiji sef osiguranja Terl (Travolta) ima plan da se obogati na račun svojih sunarodnjaka. U tu svrhu bi mu dobro došla ljudska radna snaga koja ne bi postavljala suvišna pitanja. Zato on odlučuje Johnnieja i skupinu njegovih drugova obučiti i upoznati s tekovinama psychloske civilizacije, ne znajući da će Johnnie to novostečeno znanje iskoristiti kako bi spasio ljudski rod i uništio okrutne zavojevače.

Odmah se može reći kako Bojno polje: Zemlja nije onako loš film kao sto bi se dalo zaključiti od strane američke kritike, ali to ne znači da je riječ o nekom posebno dobrom ostvarenju. Zapravo, osim što su odlučili u dva sata filma strpati sadržaj samo prvog dijela romana (koji se odvija na Zemlji), teško da bi se moglo reći da su autori filma išta napravili dobro. S jedne strane su specijalni efekti dosta dobri, a kostimi Psychloa i njihov dizajn prilično upečatljivi, dok je s druge strane John Travolta prilično zabavan u svojim uglavnom neuspješnim pokušajima da Terla pokaže kao oličenje krajnjeg zla. Forest Whitaker je mnogo opušteniji i uvjerljiviji kao njegov pomoćnik Ker, dok je Barry Pepper (snajperist iz Spašavanja vojnika Ryana) prilično bljedunjav kao superjunak. Scenarij je, naravno, totalna katastrofa. Uz užasne dijaloge je tu i hrpa neuvjerljivosti, poput spiljskih ljudi koji u sedam dana uspiju naučiti upravljati nakon tisuću godina savršeno očuvanim “harrierima”. No, to nije ništa u usporedbi s Rogerom Christianom, bivšim scenografskim pripravnikom na setu Ratova zvijezda, koji je još jednom pokazao da nema pojma o režiji – kadrovi su pomaknuti, loše osvjetljeni, traljavo montirani tako da od početka do kraja gledatelji nemaju blage veze o tome što se zapravo događa na ekranu. Zbog svega toga se ovaj film može preporučiti samo onima koji su svojevremeno pročitali Hubbardovu knjigu (prilično ugodno iskustvo za one koji s vremena na vrijeme vole space operu i ne shvaćaju SF previše ozbiljno), dok će svima ostalima predstavljati mučenje.

NAPOMENA: Ovo je moja recenzija originalno objavljena u Usenet grupi hr.rec.film 12. svibnja 2003. Ovdje objavljena verzija sadrži sitnije korekcije.