RECENZIJA: Koriolan (2011)

(CORIOLANUS)
uloge: Ralph Fiennes, Gerald Butler, Vanessa Redgrave, Brian Cox, Jessica Chastain
scenarij: John Logan
režija: Ralph Fiennes
proizvodnja: Lonely Dragon/Weinstein Company/BBC Films,  V. Britanija, 2011.
trajanje: 118 '

Među bogatim opusom Williama Shakespearea se uz popularne drame nalaze i one koje to nisu. U njih spada Koriolan, čija se relativna rijetkost na pozornicama tradicionalno tumači nedostatkom inspiracije pred kraj Bardove karijere, ali i stavovima o demokraciji koji su možda bili “in” početkom 17. stoljeća, ali danas definitivno nisu “politički korektni”.

Shakespeare bi se na takve optužbe mogao braniti time da je svoj tekst temeljio na povijesnoj anegdoti koja opisuje događaje iz još dalje prošlosti.  Radnja Koriolana je, naime, smještena na početak 5. stoljeća pr.Kr. kada je Rim umjesto svjetskog imperija bio tek sićušni grad-država na obalama Tibra. Kao takav predstavlja primamljivu metu ratobornim susjedima, uključujući Volščane na čelu s vojskovođom Aufidijem (Butler) koji sanja o tome da osvoji i uništi Rim. U tome bi vjerojatno i uspio da se u redovima rimske vojske ne nalazi daroviti časnik Gaj Marcije (Fiennes), koji gotovo sam-samcat nanosi poraz volščanskoj vojsci i osvaja strateško uporište Corioli. Zbog toga mu rimski Senat daje počasni nadimak “Koriolan” (Coriolanus) i kao takav postaje najizgledniji kandidat za mjesto konzula. Problem za prekaljenog ratnika je, pak, u potpunom nedostatku političkog talenta, a još više u dubokom prijeziru prema plebejskim masama o kojima mu ovisi izbor. Zbog toga je njegova konzulska karijera unaprijed osuđena na propast; lukavi plebejski tribuni ne samo što okreću birače protiv njega, nego isprovociraju verbalni ispad nakon čega će biti proglašen neprijateljem naroda i prognan iz Rima. Odbačen od grada za koga je godinama prolijevao krv i riskirao život, bijesni Koriolan se za takvo poniženje odluči osvetiti prelaskom na stranu Volščana.

Nezahvalnog zadataka da ovu nepopularnu dramu prenese na veliki ekran se dohvatio Ralph Fiennes, ugledni britanski glumac kome je Koriolan predstavljao nešto poput životne misije. Gotovo desetljeće nakon što ju je postavio na londonskoj pozornici, odlučio je, dijelom motiviran financijskim razlozima, adaptirati na način koji danas postaje sve uobičajeniji za Shakespearove tekstove – prenošenjem radnje u moderno doba. Fiennesu je najbliži ekvivalent svijet zaraćenih italskih državica i plemena predstavljao Balkan, pa je film snimljen u Srbiji i Crnoj Gori sa oružjem, opremom, uniformama, ikonografijom i pokojom dokumentarnom snimkom koja publici s ovih prostora evocira sjećanja na “dobre stare” devedesete. Scenarist John Logan, poznat po “Gladijatoru”, učinio je dobar posao u adaptaciji stoljećima starog teksta, pa tako beogradska Skupština uspješno “glumi” rimski Senat, a “kićene” Shakespearove replike izgovaraju politički komentatori u BBC-jevim studijima. Možda je najdojmljivije kako je antička bitka uvjerljivo “transformirana” u kaos modernog ratovanja u urbanoj džungli, tako slična prizorima Vukovara i Sarajeva.

Fiennes, koji je oko sebe okupio vrhunsku glumačku ekipu uglavnom može biti zadovoljan onim što je napravio, iako je u svemu tome učinio fatalnu grešku povjerivši naslovnu ulogu samom sebi. Njegov Koriolan s obrijanom glavom malo previše podsjeća na Lorda Voldemorta, kao i na svojevrsnu karikaturu pukovnika Kurtza iz “Apokalipse danas”. A još veći problem je predstavljao i Shakespearov predložak, odnosno činjenica da je naslovni junak zapravo prilično antipatičan i da se prosječna publika, barem ona koja uključuje prostačke mase koje toliko prezire, teško može poistovjetiti s njegovom tragičnom sudbinom. Koriolan ne funkcionira ni kao negativac, odnosno u ovom filmu jednostavno nema pozitivaca – to nisu ni ljigavi rimski demagozi, a ni krvoločni Volščani. Najbliže tome je Koriolanova obitelj, ali je na nju Fiennes obratio premalo pažnje. Kada film dođe do svog predvidljivo tragičnog kraja, za naslovnog junaka će malo tko mariti.

NAPOMENA: Ovo je moja recenzija za Aktual, objavljena u broju od 16. listopada 2012. Ovdje objavljena verzija je autorska (dakle ona koju sam poslao redakciji, bez uredničke intervencije i lekture)

Ožujak 2013
« velj.   tra. »